Dzień dobry dzieciaki, przedszkolaki. Wyspałyście się?
W takim razie posłuchajcie piosenki o kapryśnym marcu: „W marcu jak w garncu”
Podobała Wam się piosenka? O czym ona była?
A teraz mam dla Was kilka zagadek pogodowych
- Widzisz je za dnia na pogodnym niebie, za to w dzień pochmurny chmurka chowa je za siebie. (słońce)
- Gdy jest ciemna, to już wiesz, że lada moment spadnie z niej deszcz. (chmura)
- Mówimy ,że coś jest białe jak … (śnieg)
- Spada z chmury na ziemię – kapu, kap. Gdy tak się dzieje, parasolkę złap! (deszcz)
- Gdy niebo się chmurzy, a czasem w czasie burzy pojawia się nagle jasny znak na niebie – musisz wtedy uważać na mnie i na siebie! (piorun)
- Szumi wokół nas, nawet tam,gdzie las, szszszsz… (wiatr)
Zabawa twórcza „Marcowe odgłosy”.
Potrzebne będą kawałki papieru, butelki.
Próbujemy naśladować odgłosy przyrody, korzystając z dostępnych materiałów. Np. gniotąc papier albo trąc dłońmi o siebie – naśladujemy szum wiatru; dmuchając w otwór butelki i improwizując melodycznie na głosce u – gwizd wiatru; stukając palcami w papier – krople deszczu. I oczywiście wiele innych według waszej inwencji.
A teraz posłuchajcie wiersza B. Formy „Marcowe kaprysy”
Ja jestem marzec, ja wam pokażę, Zmarzną wam nosy i zmarzną uszy,
Jak dobrze mieszać pogodę w garze. I jeszcze trochę śnieżek poprószy.
Zanim na dobre wiosna przybędzie, I chociaż słońce mocniej przygrzeje,
Ja ślady zimy zostawię wszędzie. To jeszcze chłodnym wiatrem powieje.
- O jakim miesiącu była mowa w wierszu?
- Jaka była wtedy pogoda?
Przypomnienie znaczenia przysłowia „W marcu jak w garncu”.
W miesiącu marcu w pogodzie może się wydarzyć naprawdę wszystko i to w dodatku jednego dnia. Może być piękna, słoneczna, po czym za chwilę może zerwać się wiatr, może zacząć padać śnieg, deszcz. Mogą wystąpić wszystkie zjawiska pogodowe tak jak np. w zupie jarzynowej, gdzie do garnka możemy włożyć wszystkie warzywa i ugotować z nich zupę.
Spróbujcie dowolną techniką (farby , kredki…) wykonać pracę plastyczną pt: „W marcu jak w garncu” – Udanej zabawy!!!
Są już pierwsze prace plastyczne: